Idén ősszel ismét csatlakoztunk az európai Code Week eseménysorozathoz, és egy különleges, élményszerű programmal ünnepeltük a digitális alkotás örömét.
A Kódolt küldetés során a technológia és az emberi kreativitás találkozott egy izgalmas, multiszenzoros kalandban.
A történet középpontjában NEURA, a tanulni vágyó mesterséges intelligencia állt, aki segítséget kért a diákoktól.
Csak az emberi tudás, döntés és együttműködés képes helyreállítani a jövő megbomlott egyensúlyát.
A küldetés során a csapatok 8 technológiai állomáson keresztül oldottak meg valós problémákat - a klímaváltozástól az adatbiztonságon át egészen az algoritmikus döntéshozatalig.
Minden állomás egy - egy jövőbeli rendszer hibáját modellezett, ahol a diákok nemcsak megoldást kerestek, hanem tanították is NEURÁ-t.
1.
Küldetés: Navigálj a drónnal egy
akadálypályán keresztül, hogy eljuttasd a „mentőcsomagot” a célponthoz. A
csomag szimbolikus: benne van a jövő egy darabja.
Cél: Demonstrálni a precíz irányítást, térbeli tájékozódást és problémamegoldást.
2.
Küldetés: Vezessétek végig a Sphero Mini-t
egy színes pályán, ahol minden szín más típusú energiát jelöl (pl. zöld =
napenergia, kék = vízenergia, sárga = szélenergia). A célzónában aktiválni kell
az „energiaközpontot”.
Cél: Fenntartható energia begyűjtése és célba juttatása.
3. A
tanulás hangjegyei
Küldetés: A Bit:Bot autóval végig kell
haladni egy pályán, ahol „adatkapszulákat” kell begyűjteni (Micro:bit LED-es
jelzések). A végén az adatokat vissza kell juttatni a „digitális központba”.
Cél: Adatbiztonság és precíz navigáció.
4. A jóllét kódja
Küldetés: Készítsetek egy digitális
lépésszámlálót, amely túlélőcsomagba integrálva segíti a mozgás nyomon követését
és az egészségi állapot figyelését.
Cél: A technológia emberi jóllétet
támogató alkalmazása.
5.
Küldetés: NEURA hibás adatokat kapott, és nem tudja irányítani a robotokat. Írjatok algoritmust Vex 123 robot célba éréséhez.
Cél: Papíralapú algoritmusírás, majd tesztelés valódi roboton.
6. Jövőváros Kódja
Küldetés: Építsétek meg egy jövőálló, fenntartható település közlekedés hálózatát, ahol a Sphero Indi Car-nak zónákon kell áthaladnia. A robot kerülje a túlterhelt területeket, és aktiválja a zöld rendszereket – ezzel biztosítva a város működésének fenntarthatóságát.
Cél: Stratégiai várostervezés, tudatos
navigáció, döntéshozatal a zónák között a környezeti egyensúly érdekében.
7.
Kép, ami tanít
Küldetés: NEURA egy sérült adatcsomagot kapott, amely
egy képet rejt. A kép egy fontos jövőbeli szimbólumot ábrázol, de csak bináris
kódban érhető el. Dekódoljátok a pixeleket, majd
alkossatok saját képet, mellyel NEURÁnak üzentek.
Küldetés: Bináris kód alapján pixelkép rajzolása (pl. 5×5
vagy 8×8-as rács) és azonosítása
Cél: Adatértelmezés, bináris gondolkodás, vizuális dekódolás.
8.
Fények nyelve
A NEURA kutatóállomás kommunikációja
megszakadt – csak egy micro:bit maradt, amely fény- és hangjelekkel képes
üzenni.
Küldetés:
- Készítsetek egy LED-animációt
a micro:bit segítségével - ez lehet irányjelző, viharriasztás, figyelmeztető
ikon vagy hullámzó fényritmus.
- Programozzátok úgy, hogy a jelzés rádiókapcsolaton
keresztül továbbküldhető legyen egy másik micro:bitre.
- A második micro:bit fogadja
a jelzést, és reagáljon rá - akár ugyanazzal az animációval, akár
hanggal, színkóddal vagy újabb fényüzenettel.
Cél: A NEURA kutatóállomás kommunikációs rendszerének helyreállítása fény- és hangalapú digitális jelzésekkel a micro:bit segítségével.
A technológiai kihívások után a résztvevők beléptek a fizikai aktivációs zónába, ahol mozgásos, logikai és alkotó feladatok során szerezték meg a túlélődoboz elemeit.
A végső cél egy pohárkrém elkészítése volt, amely az emberi energia visszatöltésének szimbóluma lett - hiszen a jövő csak akkor indul újra, ha mi is újratöltődünk.
A fizikai aktivációs zónában öt különböző kihívás várta a csapatokat, amelyek során fokozatosan megszerezhették a pohárkrém rétegeit.
Az Energiagyűjtés állomáson a diákok egy akadálypályán haladtak végig, miközben egy pingponglabdát egy fakanálon egyensúlyoztak. A cél az volt, hogy a labdát végigvigyék anélkül, hogy leesne, majd célbadobással egy kijelölt dobozba juttassák. Minden sikeres találatért egy „energiakekszet” kaptak – ez lett a pohárkrém első rétege.
A Vitaminvadászat során a csapatok QR-kártyákat kerestek a tornateremben, amelyek egy-egy gyümölcs jellemzőit rejtették. Labdát pattogtatva, váltásban gyűjtötték össze a saját színű kártyákat, majd közösen dekódolták az információkat. A QR-kódok alapján ki kellett találniuk, melyik gyümölcs a „jövő vitaminja” – ez került a gyümölcsrétegbe.
A Receptgenerálás állomáson a csapatoknak egy rövid algoritmust kellett papíron megalkotniuk, amely lépésről lépésre leírta a pohárkrém elkészítésének folyamatát. Az algoritmusnak tartalmaznia kellett legalább egy döntési pontot, egy ismétlődő lépést.
A Kódtánc kihívásban a csapatok ritmusra haladtak végig egy pályán, egy előre megadott, kódolt lépéssorozat alapján. A sikeres végighaladás jutalma a poharak megszerzése volt – ezekbe kerültek később a krémrétegek.
Az AlgorIz küldetés keretében a csapat egyik fele egy egyszerű, saját tervezésű robotkezet állított össze, amellyel sorba kellett helyezniük annyi poharat, ahányan voltak, kézzel nem érintve őket. A másik csapatrész az előzetesen megalkotott algoritmus alapján elkészítette a pohárkrémet. A kihívás nemcsak technikai ügyességet, hanem kreativitást, együttműködést és precíz kivitelezést is igényelt és a diákok fantasztikusan helytálltak. Ez az állomás méltó lezárása volt a küldetésnek: a jövő újraindult – emberi kéz és gondolat által.
A napot a Next Gen című animációs film közös megtekintése zárta, amely tökéletesen illeszkedett a program szellemiségéhez: a technológia nemcsak eszköz, hanem felelősség is. A vetítés után közös beszélgetésre is sor került, ahol a diákok megoszthatták gondolataikat a mesterséges intelligencia emberi hatásairól, a digitális világ kihívásairól és a jövő társadalmáról.
Ez a nap nemcsak a digitális kompetenciákról szólt, hanem az emberi kapcsolódásról, az együttműködésről és a jövő iránti felelősségről. A Kódolt küldetés bebizonyította: a tanulás lehet játékos, motiváló és mélyen emberi – és NEURA is egy kicsit jobban megértette, mit jelent embernek lenni.








Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése