2019. július 26., péntek

Kódolás számítógép nélkül

Minden évben csatlakozom iskolámmal a Code Week, kódolást népszerűsítő programhoz. Az erre való felkészülést már a nyár folyamán elkezdem.
A napokban számos olyan jó ötlettel találkoztam, melyek jól használhatók számítógép nélküli kódoláshoz, s úgy gondoltam megosztom veletek. Az általam kipróbált alkalmazást jelzem.



Művész 

1. Rajzos kódolásos feladatok

  • kódelefánt készítése - tavalyi projektem ráhangoló feladata, 1-3. osztály
                                                    be kell satírozni a négyzeteket az utasításoknak megfelelően



a megoldás


          A gyerekek kiszínezhetik, fület és szemeket is rajzolhatnak rá.
           
          nyomtatható feladatlap
    

          További ábrák:
              - mókus
              - teve
              - strucc
              - viziló
              - levél
              - rénszarvas
              - vitorlás
              - kígyó

  • Képábrázolás - korábbi kvíz feladat 8 - 12. osztály


A feniti kép azt mutatja, hogyan lehet egy képet számokkal ábrázolni. Az első sor egy fehér, három fekete és megint egy fehér képpontból áll. Így az első sort az 1, 3, 1 írja le.

Az első szám mindig a fehér képpontok számát adja meg. Ha az első képpont fekete, a sor nullával kezdődik (ami a kezdő fehér pontok számát adja meg)

Ha színes képet szeretnél, akkor használhatsz egy számot a színábrázoláshoz (pl. 0 fekete, 1 vörös, 2 zöld stb.). Most két számot használunk minden egyes képpont-sorozat ábrázolásához: első adja meg a futam hosszát, a második a színt határozza meg.

forrás:https://docplayer.hu/28673650-Szin-szamokkal-kepabrazolas.html


további ábrák


  •  Picross Touch pl. faxkészülék működésének bemutatására




2. Tevékenykedtető kódolásos feladatok
  • Kódkarkötő készítése - bináris számábrázolás 3-7. osztály (a gimnazisták is örömmel kipróbálták)
          A gyerekek 3 színt használva karkötőt készítenek, mely a nevük karaktereit jeleníti meg bináris jelrendszerben ( 2 szín a bináris ábrázoláshoz, a 3. a karakterek elválasztásához).
A fenti 2 táblázat segít a kódolásban.




  • 3. pohártorony építése 3 - 8. osztály
Feladat egy pohártorony megépítése.
Eszközigény: műanyag poharak (környezettudatosaknak papírpohár)

A robot a következő utasításokat érti:

Példa:

Megépíthető tornyok:


Meghódítjuk a teret


1. négyzetrács alkalmazása
  • Meghódítjuk a teknőclányt

  • 5x5 ös kertben (teremben a padlón kialakítva) 5 virágkártya tetszőlegesen elhelyezve. A teknőcfiú feladata csokorba szedni és eljuttatni a teknőclánynak.
    Utasítások: előre, jobbra 90°, balra 90°, szedd fel
    Eszközök:
    -irány-,virágkártyák (én lamináltam)
    - ragasztócsík/szegek és madzag/kréta (teremben/szabadban)
     

      Lehetséges változatok:
      - párban (1 irányító, 1 végrehajtó)
      - csoportban (egyik csoport a másik csoport által összeállított utasítássorozatot hajtja végre)
      - nehezítve utasítás korlátozással pld. csak balra fordulhat
      - a virágok mellé kis verset is kérünk a hódítótól
      - akadálypálya a terem előtt (nehezítés eltakart szemmel)



    További ötletek / Padlórobottal is megoldható játékos kódolás

                 - Élhető tenger - megtisztítjuk a tengervizet - 1-5. osztály



                 - Lego City - megépítjük Lego várost - 3 - 6. osztály


                 -  Königsbergi hidak problémája - 9 - 12. osztály



    2. Labirintus
       
           A gyerekek különböző készletekből különféle terepasztalt készítenek, majd  a figurákat Scratch parancsok segítségével irányítják.


    • farm

    • játéktér



    Eszközök:
               Lego készlet és Scratch parancsok laminálva

     
    Letölthető Scratch parancsok
          

    Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése

    Pí a rejtélyes szám

     A Kispesti Deák Ferenc Gimnázium is csatlakozott a DTH 2024 eseménysorozathoz. A résztvevők ezúttal a matematika Szent Gráljának a felfedez...