2025. november 18., kedd

A projektpedagógia, mint a tanulás ökoszisztémája

 Az InnoDigi program szakmai napján lehetőségem nyílt plenáris előadóként megosztani azt a szemléletet és gyakorlatot, amely az elmúlt években formálta pedagógiai munkámat. Előadásomban nem módszertani recepteket kínáltam, hanem egy olyan tanulási kultúra lenyomatát, amelyben a gyerekek nemcsak tanulnak, hanem alkotnak, kérdeznek, reflektálnak – és közben közösséggé formálódnak.

A projektpedagógia számomra nem különálló módszer, hanem egy élő, organikus tanulási tér, ahol a kérdésekből tanulási világok nőnek ki. Olyan világok, ahol a tanulás nemcsak eredmény, hanem történet – közösen formált, élményszerű és értékalapú.

Az előadás során bemutattam, hogyan válik az értékelés a tanulás természetes részévé, hogyan szövi át a folyamatot a visszajelzés, a közösségi megosztás és az önreflexió. Megosztottam példákat olyan projektekről, amelyek mesekönyvek inspirációjára születtek, és ahol a gyerekek robotokat programoztak, installációkat építettek, vagy épp táncos-drámai feldolgozásokban mesélték újra a történeteket.

A tanulás itt nem tantárgyakra bontott ismeretanyag, hanem egy összefüggő, élő rendszer – ahol a digitális eszközök nem célok, hanem lehetőségek. A Google Tanterem, a Padlet, a Micro:bit vagy a robotika nem önmagukban értékesek, hanem akkor, amikor a gyerekek kezében eszközzé válnak a világ értelmezésére és alakítására.


A plenáris előadást követően egy műhelymunka keretében közösen gondolkodtunk arról, mitől élő és működőképes a projektpedagógia – hogyan lehet valódi élménnyé tenni a gyakorlatban.

A délután egy játékos önreflexiós feladattal indult: megrajzoltuk tanári avatárunkat, felfedtük szuperképességeinket, és megosztottunk egy-egy meglepő tényt magunkról. Ezután elindult a felfedező körút – badge-ekkel, kérdésekkel és kíváncsisággal.

A résztvevők három állomáson forgószínpad-szerűen tapasztalhatták meg a projektpedagógia különböző arcait.

Dzsenga – kérdésre épülő torony: minden kihúzott elem egy gondolatébresztő kérdést rejtett, amelyre válaszolva épült tovább a közös tudás.

Projektlépések – társasjáték: dobások, mezők, kérdések és közös reflexiók vezettek végig egy képzeletbeli projektútvonalon.

QR-kódos mozgásos kihívás – Amőba-taktika: a teremben elrejtett feladványok megoldásával a csapatok mozgásba lendültek, és közösen építették az amőba-táblát.

A három állomás három különböző nézőpontot kínált – de a cél közös volt: élményszerűen gondolkodni a tanulásról, és új inspirációkat vinni haza a saját gyakorlatunkba.



2025. november 14., péntek

A díj, ami mögött ott vagytok Ti is

2025. november 11. – egy nap, amikor megállt az idő. Tíz kiváló pedagógus vehette át az idei Pécsi Eszter-díjat a BME-n, s megtiszteltetés számomra, hogy én is köztük lehettem.

Hálás köszönet illeti Tömpe Lászlót, a Kispeti Deák Gimnázium igazgatóját, aki biztatott a pályázat beadására, és elhitette velem, hogy nyerhetek. Köszönöm szakmai közösségemnek, akik nélkül ez az elismerés nem valósulhatott volna meg – és diákjaimnak, akik mindig vevők az újra, a játékra, a közös felfedezésre.

Velük indulhattam el az eltűnt pí számjegyek nyomában, színpadra vihettem az egy történetét, és fenntartható divatot teremthettünk a DTH-n. Minden projekt egy közös kaland volt – és minden kaland egy újabb bizonyíték arra, hogy a tanítás lehet öröm, kapcsolat és alkotás.

Ez a díj nemcsak elismerés, hanem megerősítés, hogy a pedagógia képes hidakat építeni generációk között, és hogy a tanári munka csendes ereje ott rejlik a jövő formálásában – a kíváncsiságban, az együttműködésben, az alkotásban.

A BME hivatalos beszámolója itt olvasható.

A BME kiadványa is érdekes olvasmány.

Köszönet és hála mindazoknak, akik segítenek ezen az úton – szakmai közösségemnek, diákjaimnak, és persze a családomnak, akik nemcsak tolerálják a munkamániámat, hanem szeretettel támogatják az ötleteim megvalósítását.

Jó érzés tudni, hogy ilyen sokan álltok mellettem – ebben rejlik minden lépés ereje.


2025. október 29., szerda

STEAM, lányok, rejtett tanterv – egy előadás, ami elgondolkodtat

 Néznivaló szünetre – tanári szerepek a jövő tanulásában

A szünet csendesebb napjai lehetőséget adnak arra, hogy kicsit megálljunk, és új nézőpontokat engedjünk be. Most egy olyan előadást ajánlok, amely nemcsak a STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) területekről szól, hanem arról is, hogyan hatunk mi, tanárok – sokszor észrevétlenül – a diákjaink jövőképére.

Réti Mónika előadása a STREAM IT Inspirációs Hub őszi webinársorozatának 3. epizódjaként hangzott el 2025. okt. 21-én, és a tanárok szerepét vizsgálja az inkluzív STEAM tanulásban. Felveti, hogy milyen akadályokkal szembesülnek a diákok – különösen a lányok – a természettudományos oktatás során, és hogyan működnek a rejtett tantervek, amelyek nem a tananyagban, hanem a gesztusainkban, szóhasználatunkban, visszajelzéseinkben jelennek meg.

Számomra különösen személyes volt ez a téma. Az előadás során többször is magamra ismertem: hogyan viselkedem a fiúkkal és lányokkal, milyen elvárásokat közvetítek tudattalanul, és milyen visszajelzéseket adok. Az egyik hallgatói kérdésre adott válasz különösen megérintett: „Elég egy apró dolog, amire odafigyelünk, és megváltozhat a diák hozzáállása.” Például az, hogy a visszajelzésünk konkrét legyen. Az „ügyes voltál” önmagában nem sokat mond – de ha azt mondjuk: „Nagyon jól felépítetted az érvelésed, és ügyesen kapcsoltad össze a két példát”, az már valódi megerősítés.

Ez az előadás nemcsak a STEAM területek iránt érdeklődőknek szól, hanem mindannyiunknak, akik tanítunk, nevelünk, és hatással vagyunk a következő generációra.

📺 A felvétel a STREAM IT projekt csatornáján érhető el.

📄 A prezentáció szintén megtekinthető - érdemes rászánni az időt.

2025. október 26., vasárnap

Micro:bit mesterek - Micro:bit kalandok a 9. NyC osztállyal

 A Code Week 2025 keretében a 9.NyC osztály három izgalmas micro:bit foglalkozáson vett részt, ahol a programozás, érzékelés és vezérlés világa elevenedett meg előttük – játékosan, kreatívan, élményszerűen.

Ez a sorozat nemcsak digitális kompetenciákat fejlesztett, hanem egy komplex természettudományos tanulási folyamat része volt, amely az MTMI (matematika, természettudomány, műszaki és informatikai) tudományterületek népszerűsítését szolgálja. Célunk, hogy iskolánk MTMI Iskolává váljon – ahol a jövő tudásterületei kézzelfogható élménnyé válnak.

1. alkalom – Érzékelj, dönts, játssz!

A diákok az érzékelők működését tesztelték. Gombnyomásra és rázásra reagáló micro:bit programokat írtak, majd megalkották a digitális Kő–Papír–Olló játékot. A döntési logikák és változók használata mellett az algoritmikus gondolkodás is játékosan fejlődött.



2. alkalom – KódFény

A LED-mátrix programozásával látványos fényjátékokat hoztak létre. A koordinátarendszer és az ismétlődő vezérlések segítségével a fények nemcsak világítottak, hanem történetet meséltek – a matematika itt vizuálisan is életre kelt.



3. alkalom – Kommunikáló kódok

A micro:bitek közötti rádiókommunikáció került fókuszba. A diákok üzeneteket küldtek, fogadtak, és interaktív reakciókat programoztak – fények, hangok, szimbólumok jelentek meg a másik eszközön. A zene is bekapcsolódott, hisz digitális előadás született kódból és kreativitásból.

A foglalkozások során a tanulók nemcsak utasításokat írtak, hanem valódi rendszereket terveztek – gondolkodó, reagáló, kommunikáló megoldásokat. A Microbit Kalandok kihíváskártyái pedig végig inspirálták őket, hogy bátran lépjenek be a digitális világba – ahol a tudomány nem elvont, hanem élmény.



Tavasszal folytatjuk! Reményeink szerint a következő szakaszban már Bit:Bot robotokat vezérlünk, és okos eszközöket fejlesztünk – újabb lépéseket téve az MTMI tudományok élményszerű felfedezése felé.

2025. október 22., szerda

A Bille és a lágy cellák – geometria, amely talpra állít és teret tölt

Különleges tudományos élményben volt részük a Kispesti Deák Ferenc Gimnázium érdeklődő diákjainak, amikor a BME Morfológia és Geometriai Modellezés Tanszék két kutatója tartott előadást az iskolában. A program az MTMI Iskola Program keretében valósult meg, és lenyűgöző példákat hozott arra, hogyan válik a matematika és a geometria kézzelfoghatóvá - akár a világűrben is.

A Bille, avagy a talpra állás művészete

Almádi Gergő, a BME Építészmérnöki Karának friss diplomázója mutatta be a Billét - a világ első fizikailag létező monostabil tetraéderét. Ez a négylapú test bárhogyan kerül egy vízszintes felületre, mindig ugyanarra az egyetlen stabil lapjára billen vissza. 

A talpra állás geometriai kihívása nem csupán elméleti, hisz jelenleg két Holdra szállt egység is felborult, így a Bille megoldása mérnöki szempontból is kiemelkedő jelentőségű.

Természetes mintázatok: a kemény szikláktól a lágy cellákig

Domokos Gábor akadémikus, a BME kutatóprofesszora, a lágy cellák egyik felfedezője kalauzolta a diákokat a természetes térkitöltő mintázatok világába. A méhkaptár hatszögeitől a bazaltorgonákon át egészen a biológiai szövetekig számos példát hozott arra, hogyan kapcsolódik a geometria a természet formáihoz. A lágy cellák – olyan alakzatok, amelyek hézagok és átfedések nélkül töltik ki a háromdimenziós teret, miközben nincsenek éles sarkaik – a BME és az Oxfordi Egyetem közös felfedezése, amely nemzetközi figyelmet kapott és egy különlegesen szimmetrikus példányát Kapu Tibor kutatóűrhajós vitte magával a világűrbe, hogy két, csak súlytalanságban elvégezhető demonstrációval hívja fel a figyelmet az alakzat szemléletes jellemzőire.

Az előadások nemcsak lenyűgözőek voltak, hanem inspirálóak is – megmutatták, hogy a geometria nem csupán tankönyvi fogalom, hanem élő tudomány, amely formálja a világot, és amelyben a magyar kutatók is világszinten alkotnak.

MTMI Iskola Program – Élményalapú felfedezés a Deákban

 A Kispesti Deák Ferenc Gimnázium örömmel jelenti be, hogy hivatalosan is csatlakozott az MTMI Iskola Programhoz, amely a matematika, természettudományok, műszaki és informatikai területek iránt érdeklődő diákokat támogatja. A program célja, hogy a tanulás ne csupán ismeretszerzés, hanem valódi élmény legyen – közös gondolkodás, alkotás és kísérletezés formájában.

Az MTMI kezdeményezés keretében olyan lehetőségeket kínálunk, amelyek segítik a diákokat abban, hogy kreatívan kapcsolódjanak a tudományos világ témáihoz, és saját ötleteikkel is hozzájáruljanak a közös munkához.

Digitális faliújságunkon mindig megtalálhatók a legfrissebb hírek, események és pályázati lehetőségek

Megjelentünk az Instagramon is! Kövessetek bennünket, ha kíváncsiak vagytok kulisszatitkokra, élményekre és inspiráló tartalmakra.

👉 mtmi.deak

Google Classroom tantermünkbe is várunk, ahol projekteken dolgozhatunk együtt, megoszthatjuk ötleteinket, és elsőként értesülhettek a lehetőségekről.

👉 Csatlakozási kód: abc123 (jelentkezzetek be az iskolai fiókotokkal)

Ha érdekel a matek, informatika, természetismeret vagy a műszaki tudományok világa, ha szívesen gondolkodsz, alkotsz, vagy csak kíváncsi vagy, csatlakozz hozzánk!

Várunk minden ötletre nyitott, lelkes diákot - építsük együtt az MTMI közösséget!





Lányok Napja Fesztivál – Tudomány női szemmel

A Deák Ferenc Gimnázium MTMI programsorozatának keretében 9 - 11. évfolyamos, érdeklődő lányaink részt vettek a NATE szervezésében megvalósult Lányok Napja Fesztiválon  a Lurdy Házban.

A rendezvény célja az volt, hogy közelebb hozza a fiatalokat a STEM területekhez, és inspiráló példákon keresztül mutassa meg a tudományos és műszaki pályákon is ott a helyük.

Techcégek, kutatóintézetek és egyetemek képviselői meséltek arról, hogyan lehet nőként sikeresen érvényesülni a tudományos világban.

A diákok megtudhatták például, hogyan komposztálhatunk tudatosan, mivel foglalkozik a Nagynyomású Műveletek vagy a Nanokémiai Kutatócsoport, milyen technológiákat fejleszt az Energiatudományi Kutatóközpont, és hogyan működik a Silicon Labs intelligens, vezeték nélküli rendszere.

A fesztivál interaktív, élményalapú és szemléletformáló volt – a tudomány itt valóban kézzelfoghatóvá vált.



Digitális veszélyek és pénzügyi ragadozók – szemléletformáló előadás

A Code Week programsorozat részeként a 10.A osztály részt vett az OTP Fáy Alapítvány STREAM előadásán, amely a „Digitális veszélyek és pénzügyi ragadozók” címet viselte. Az osztálytermi kivetítésen keresztül követett online előadás során a diákok érdeklődően figyelték, milyen kockázatok leselkednek ránk a digitális térben, és hogyan lehet tudatos pénzügyi döntéseket hozni a mindennapokban.

Az előadás során szó esett többek között:

  • az adathalász e-mailekről és SMS-ekről, amelyek hivatalosnak tűnő üzenetekkel próbálnak személyes adatokat kicsalni;

  • a hamis nyereményjátékokról és reklámokról, amelyek kattintásra vagy regisztrációra buzdítanak, miközben adatainkat gyűjtik;

  • a közösségi médiában terjedő pénzügyi „tanácsadókról”, akik gyors meggazdagodást ígérnek, de valójában megtévesztő ajánlatokat terjesztenek.

A diákok aktívan bekapcsolódtak a Mentimeter kvízjátékba, ahol tesztelhették tudásukat és reflexióikat a digitális biztonságról. 

A közös beszélgetés során számos értékes gondolat született arról, hogyan lehet felismerni a gyanús jeleket, például:

  • ha egy üzenet sürgető hangnemet használ („azonnal kattints!”, „lejár ma!”),

  • ha ismeretlen feladótól érkezik, vagy furcsa e-mail címet használ,

  • ha túl szép, hogy igaz legyen – például irreálisan magas hozamot ígér befektetés nélkül.

Az előadás nemcsak informatív, hanem szemléletformáló is volt – segített felismerni, hogy a digitális világban való biztonságos jelenlét tudatosságot, kritikus gondolkodást és elővigyázatosságot igényel. A pénzügyi ragadozók nemcsak technikai trükkökkel, hanem pszichológiai manipulációval is dolgoznak – ezért fontos, hogy a fiatalok már most megtanulják, hogyan védhetik meg magukat.


Ajánlom minden kollégának ezt a szemléletformáló, diákbarát alapítványi programot.

 A STREAM kínálat menüpont alatt részletesen megismerhetitek az előadások teljes palettáját és tartalmát – érdemes böngészni, inspirálódni!

2025. október 17., péntek

Felfedezők a BME VIK laborjaiban

 Izgalmas délutánt töltöttünk a BME Villamosmérnöki és Informatikai Karán!

12 lelkes MTMI iránt érdeklődő diákkal részt vettünk a Nyitott Laborok Délutánja programon, ahol betekintést nyerhettünk a kar sokszínű világába.

Egy inspiráló előadás után négy különböző laboratóriumban is jártunk, ahol lenyűgöző kísérletek és bemutatók vártak bennünket.

Az Űrkutatás laborban egy inhomogén test tömegközéppontját határoztuk meg, a Villamos laborban egy szinkrongép működését vizsgáltuk meg közelről, a  Mesterséges Intelligencia laborban zajcsökkentő eljárásokat ismerhettünk meg.

Köszönjük a BME VIK-nek a lehetőséget és a vendégszeretetet – diákjaink rengeteg új élménnyel és tudással gazdagodtak!

2025. október 16., csütörtök

Kódolt Küldetés - A jövő újraindítása a Code Week keretében

Idén ősszel ismét csatlakoztunk az európai Code Week eseménysorozathoz, és egy különleges, élményszerű programmal ünnepeltük a digitális alkotás örömét. Képes beszámolónkat itt éred el, a részletes leírást pedig itt.

A Kódolt küldetés során a technológia és az emberi kreativitás találkozott egy izgalmas, multiszenzoros kalandban.

A történet középpontjában NEURA, a tanulni vágyó mesterséges intelligencia állt, aki segítséget kért a diákoktól.


Csak az emberi tudás, döntés és együttműködés képes helyreállítani a jövő megbomlott egyensúlyát.

A küldetés során a csapatok 8 technológiai állomáson keresztül oldottak meg valós problémákat - a klímaváltozástól az adatbiztonságon át egészen az algoritmikus döntéshozatalig.

Minden állomás egy - egy jövőbeli rendszer hibáját modellezett, ahol a diákok nemcsak megoldást kerestek, hanem tanították is NEURÁ-t.

1.  Drónpálya – Légi mentés

Küldetés: Navigálj a drónnal egy akadálypályán keresztül, hogy eljuttasd a „mentőcsomagot” a célponthoz. A csomag szimbolikus: benne van a jövő egy darabja.

Cél: Demonstrálni a precíz irányítást, térbeli tájékozódást és problémamegoldást.


2.  Energiagömb aktiválása

Küldetés: Vezessétek végig a Sphero Mini-t egy színes pályán, ahol minden szín más típusú energiát jelöl (pl. zöld = napenergia, kék = vízenergia, sárga = szélenergia). A célzónában aktiválni kell az „energiaközpontot”.

Cél: Fenntartható energia begyűjtése és célba juttatása.

3. A tanulás hangjegyei

Küldetés: A Bit:Bot autóval végig kell haladni egy pályán, ahol „adatkapszulákat” kell begyűjteni (Micro:bit LED-es jelzések). A végén az adatokat vissza kell juttatni a „digitális központba”.

Cél: Adatbiztonság és precíz navigáció.


4. A jóllét kódja

Küldetés: Készítsetek egy digitális lépésszámlálót, amely túlélőcsomagba integrálva segíti a mozgás nyomon követését és az egészségi állapot figyelését.

Cél: A technológia emberi jóllétet támogató alkalmazása.


5.  Adatmag küldetés

Küldetés: NEURA hibás adatokat kapott, és nem tudja irányítani a robotokat. Írjatok algoritmust Vex 123 robot célba éréséhez.

Cél: Papíralapú algoritmusírás, majd tesztelés valódi roboton.

6. Jövőváros Kódja

Küldetés: Építsétek meg egy jövőálló, fenntartható település közlekedés hálózatát, ahol a Sphero Indi Car-nak zónákon kell áthaladnia. A robot kerülje a túlterhelt területeket, és aktiválja a zöld rendszereket – ezzel biztosítva a város működésének fenntarthatóságát.

Cél: Stratégiai várostervezés, tudatos navigáció, döntéshozatal a zónák között a környezeti egyensúly érdekében.

7.  Kép, ami tanít

Küldetés: NEURA egy sérült adatcsomagot kapott, amely egy képet rejt. A kép egy fontos jövőbeli szimbólumot ábrázol, de csak bináris kódban érhető el. Dekódoljátok a pixeleket, majd alkossatok saját képet, mellyel NEURÁnak üzentek.

Küldetés: Bináris kód alapján pixelkép rajzolása (pl. 5×5 vagy 8×8-as rács) és azonosítása

Cél: Adatértelmezés, bináris gondolkodás, vizuális dekódolás.

8.  Fények nyelve

A NEURA kutatóállomás kommunikációja megszakadt – csak egy micro:bit maradt, amely fény- és hangjelekkel képes üzenni.

Küldetés:

  1. Készítsetek egy LED-animációt a micro:bit segítségével - ez lehet irányjelző, viharriasztás, figyelmeztető ikon vagy hullámzó fényritmus.
  2. Programozzátok úgy, hogy a jelzés rádiókapcsolaton keresztül továbbküldhető legyen egy másik micro:bitre.
  3. A második micro:bit fogadja a jelzést, és reagáljon rá - akár ugyanazzal az animációval, akár hanggal, színkóddal vagy újabb fényüzenettel.

Cél: A NEURA kutatóállomás kommunikációs rendszerének helyreállítása fény- és hangalapú digitális jelzésekkel a micro:bit segítségével.

A technológiai kihívások után a résztvevők beléptek a fizikai aktivációs zónába, ahol mozgásos, logikai és alkotó feladatok során szerezték meg a túlélődoboz elemeit. 

A végső cél egy pohárkrém elkészítése volt, amely az emberi energia visszatöltésének szimbóluma lett - hiszen a jövő csak akkor indul újra, ha mi is újratöltődünk.

A fizikai aktivációs zónában öt különböző kihívás várta a csapatokat, amelyek során fokozatosan megszerezhették a pohárkrém rétegeit.

Az Energiagyűjtés állomáson a diákok egy akadálypályán haladtak végig, miközben egy pingponglabdát egy fakanálon egyensúlyoztak. A cél az volt, hogy a labdát végigvigyék anélkül, hogy leesne, majd célbadobással egy kijelölt dobozba juttassák. Minden sikeres találatért egy „energiakekszet” kaptak – ez lett a pohárkrém első rétege.

 A Vitaminvadászat során a csapatok QR-kártyákat kerestek a tornateremben, amelyek egy-egy gyümölcs jellemzőit rejtették. Labdát pattogtatva, váltásban gyűjtötték össze a saját színű kártyákat, majd közösen dekódolták az információkat. A QR-kódok alapján ki kellett találniuk, melyik gyümölcs a „jövő vitaminja” – ez került a gyümölcsrétegbe.

A Receptgenerálás állomáson a csapatoknak egy rövid algoritmust kellett papíron megalkotniuk, amely lépésről lépésre leírta a pohárkrém elkészítésének folyamatát. Az algoritmusnak tartalmaznia kellett legalább egy döntési pontot, egy ismétlődő lépést.

A Kódtánc kihívásban a csapatok ritmusra haladtak végig egy pályán, egy előre megadott, kódolt lépéssorozat alapján. A sikeres végighaladás jutalma a poharak megszerzése volt – ezekbe kerültek később a krémrétegek.

Az AlgorIz küldetés keretében a csapat egyik fele egy egyszerű, saját tervezésű robotkezet állított össze, amellyel sorba kellett helyezniük annyi poharat, ahányan voltak, kézzel nem érintve őket. A másik csapatrész az előzetesen megalkotott algoritmus alapján elkészítette a pohárkrémet. A kihívás nemcsak technikai ügyességet, hanem kreativitást, együttműködést és precíz kivitelezést is igényelt és a diákok fantasztikusan helytálltak. Ez az állomás méltó lezárása volt a küldetésnek: a jövő újraindult – emberi kéz és gondolat által.

A napot a Next Gen című animációs film közös megtekintése zárta, amely tökéletesen illeszkedett a program szellemiségéhez: a technológia nemcsak eszköz, hanem felelősség is. A vetítés után közös beszélgetésre is sor került, ahol a diákok megoszthatták gondolataikat a mesterséges intelligencia emberi hatásairól, a digitális világ kihívásairól és a jövő társadalmáról.

Ez a nap nemcsak a digitális kompetenciákról szólt, hanem az emberi kapcsolódásról, az együttműködésről és a jövő iránti felelősségről. A Kódolt küldetés bebizonyította: a tanulás lehet játékos, motiváló és mélyen emberi – és NEURA is egy kicsit jobban megértette, mit jelent embernek lenni.

2025. október 14., kedd

Kutatók Éjszakája – Biotechnológia testközelből

A tudomány élményalapú megközelítése mindig is kiemelt célunk volt, ezért örömmel csatlakoztunk a Kutatók Éjszakája országos programsorozathoz.

Diákjaink számára különösen izgalmas lehetőséget kínált a „A biotechnológia rejtelmei” című előadás, melyet Dr. Bogsch Erik, a Richter Gedeon Nyrt. biotechnológiai üzletágvezetője tartott.

Az előadás során a résztvevők megismerkedhettek a biotechnológia alapfogalmaival, alkalmazási területeivel, valamint a gyógyszerfejlesztés aktuális kihívásaival. A szakmai tartalom nemcsak érthető és inspiráló volt, hanem valódi pályaorientációs impulzust is adott a diákoknak.

A program második részében a „Óriásműszerekkel apró molekulák nyomában” című laborlátogatáson vettünk részt, ahol a lányok testközelből láthatták a kutatási infrastruktúrát, a molekuláris vizsgálatok eszközeit és a tudományos munka mindennapi környezetét. A látogatás során a kutatói pálya emberi és technológiai oldala egyaránt megelevenedett.

Ez az élmény nemcsak tudást adott, hanem kíváncsiságot ébresztett – pontosan azt, amit egy jó pályaorientációs programnak el kell érnie. Köszönjük a lehetőséget, és bízunk benne, hogy a jövőben még több hasonló alkalommal gazdagíthatjuk diákjaink tudományos látókörét.




2025. szeptember 17., szerda

Csatlakoztunk az MTMI Iskola Programhoz

Szeretném figyelmetekbe ajánlani a MTMI Iskola Programot, amelyben iskolánk elkötelezetten dolgozik azon, hogy a tanulás ne csupán elméleti tudás legyen, hanem valódi tapasztalatokon alapuló, élő kapcsolat a körülöttünk lévő világgal.

A program célja, hogy a diákok cégekkel, szakemberekkel és intézményekkel együttműködve olyan kihívásokkal találkozzanak, amelyek fejlesztik gondolkodásukat, kreativitásukat és problémamegoldó képességüket. Kiemelt fókuszunk a természettudományos, technológiai, mérnöki és matematikai (MTMI) szemlélet népszerűsítése – gyakorlatiasan, élményszerűen, diákbarát módon.

Az iskolán belüli fejlesztések mellett külső szakmai és támogatói kapcsolatrendszert építünk. Együttműködünk szülőkkel, egyetemekkel, társintézményekkel és vállalatokkal, hogy a tanulás valódi szemléletformáló élménnyé váljon.

Célunk, hogy a program láthatóvá váljon – példát mutatva arra, hogyan lehet az oktatás releváns, közösségi és jövőformáló.


A Kispesti Deák Ferenc Gimnázium MTMI koncepciója részletesen megismerhető az iskola hivatalos oldalán ahol betekintést nyerhetsz a program szemléletébe, célkitűzéseibe és gyakorlati megvalósításába.

Érdemes ellátogatni  digitális faliújságunkra, ahol friss híreket, eseményeket és a programhoz kapcsolódó kezdeményezéseket követhetsz nyomon.

A szeptember - október programokra való jelenkezés a https://forms.gle/zaDghpvyAx9Z8Vke9 linken.

Ha kíváncsi vagy arra, miként kapcsolódhatsz be, nézz körül a program oldalán.


2025. július 29., kedd

Ericson díj

2025. június. 12-én már 25. alkalommal adták át az Ericsson díjat az Ericsson házban. Ez  egy olyan elismerés, amelynek célja, hogy reflektorfénybe állítsa azokat a tanárokat, akik valóban formálják a jövőt.

Hiszem, ahogy azt a szakmai zsűri is hiszi, hogy a technológia jövője az iskolapadban kezdődik, ezért öröm és hatalmas megtiszteltetés számomra, hogy azon 🔬 kilenc kivételes tanár egyike lehetek, akik elkötelezettségükkel és inspiráló munkájukkal nap mint nap motiválják a jövő mérnökeit, kutatóit és fejlesztőit.

forrás

 A díjat két kategóriában adták át:

📚 A matematika, fizika és digitális kultúra népszerűsítéséért – azoknak a tanároknak, akik izgalmassá teszik a tanulást, és felkeltik a diákok érdeklődését a természettudományok iránt.

🏅 • Hipik Angéla (Kispesti Deák Ferenc Gimnázium) – digitális kultúra • Kilián Balázsné dr. Raics Katalin (Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma) – fizika • Pánczél Róbert (Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma) – matematika

🌟 A tehetséggondozásért – azoknak a pedagógusoknak, akik diákjaikat hazai és nemzetközi versenyekre készítik fel, és kulcsszerepet játszanak a tehetségek kibontakoztatásában.

🏅 • Árki Tamás (Révai Miklós Gimnázium és Kollégium, Győr) – matematika • Berkes-Sinka Márta (Egri Dobó István Gimnázium) – fizika • Borbásné Penke Judit (Szent István Gimnázium, Budapest) – digitális kultúra • Kiss Róbert (Bányai Júlia Gimnázium, Kecskemét) – digitális kultúra • Kis Tamás (Szent Imre Katolikus Általános Iskola, Tenk) – fizika • Steller Gábor (ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium) – matematika

💐 Szívből gratulálok minden díjazottnak! 

Megható látni, hogy nem vagyok egyedül, aki azon dolgozik, hogy a tudomány és technológia szeretete a következő generációkban is lángra kapjon.




Figyelmetekbe ajánlom szeretettel a rólam készült kisfilmet.


💖 Mély hálával tartozom Aurél Návainak, aki felterjesztett erre a díjra – nélküle ez az elismerés nem jöhetett volna létre.
🙏 Külön elismerés illeti mindazokat, akik támogatták szakmai utamat az évek során, és szívből örülök, hogy osztályom aktív közreműködésével ez a kisfilm megszülethetett. 🎓✨

2025. május 12., hétfő

„A jegyeken túl: innovatív értékelési módszerek az oktatásban”

Nagyon köszönöm a megtisztelő lehetőséget, hogy részt vehettem az IKK Nonprofit Zrt. 2023 októberében indított webinárium-sorozatának „A jegyeken túl: innovatív értékelési módszerek az oktatásban” című webináriumán, amely során bemutathattam egy interaktív értékelési eszközt, amely új perspektívát kínál a tanulói teljesítmény visszajelzésére és fejlesztésére. A webinárium célja az volt, hogy gyakorlati példákon keresztül ismertesse az értékelés korszerű megközelítéseit, kiemelt figyelemmel a formatív és szummatív értékelési technikákra.

Ezúton is szeretném kifejezni hálámat és őszinte köszönetemet Tóth Évának, amiért megtisztelt bizalmával, és meghívott előadóként, lehetőséget biztosítva számomra, hogy megosszam tapasztalataimat a szakmai közösséggel. Rendkívüli élmény volt olyan kiváló kollégákkal együtt gondolkodni, akik elkötelezettek az oktatás fejlesztése és az értékelési kultúra megújítása iránt.  

A webinárium felvétele elérhető itt:


 

Bízom benne, hogy a bemutatott módszer hozzájárulhat a pedagógiai gyakorlatok gazdagításához és inspirációt nyújthat a tanítási-tanulási folyamatok még hatékonyabb támogatásához. 😊  

2025. március 30., vasárnap

Zero Waste Fashion – A fenntarthatóság, kreativitás és digitális technológiák ünnepe a Digitális Témahéten

 A Deák Ferenc Gimnázium és a Budapesti Műszaki SzC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum közösen valósította meg a Zero Waste Fashion projektet, amely a fenntarthatóságot, a kreativitást és a modern technológiák oktatásban való alkalmazását ötvözte. Ez a program méltó helyet foglalt el a Digitális Témahét kiemelkedő eseményei között, bemutatva, hogyan válhatnak a digitális eszközök hatékony oktatási segédeszközökké.

A projekt során a diákok számos digitális eszközt és alkalmazást használtak. A Microsoft Teams együttműködési platformként biztosította a hatékony kommunikációt, a Canva támogatta a vizuális anyagok, például portfóliók és promóciós elemek létrehozását, a MakeCode lehetőséget adott a mikrobites kiegészítők programozására, míg a Template Maker segítségével professzionális dobozokat terveztek a termékcsalád csomagolásához.

A diákok rendkívüli kreativitásról tettek tanúbizonyságot, miközben változatos és újrahasznosított anyagokból innovatív termékeket készítettek. Az összegyűjtött pólók és farmerek szolgáltak alapanyagként a szőttesekhez és a varrt táskákhoz,  újságpapírból dobozok születtek a termékcsaládok számára, míg a papír újrahasznosításának kreatív példájaként magbonbonok is készültek. Emellett természetes alapanyagokból fürdőbombát, mosógélt és szappant is gyártottak, amelyek a fenntartható szemléletet tükrözték.

A projekt eseményei több helyszínen és különböző formában zajlottak. Az első nap során a diákok a Petrik Technikumban dolgozva kezdték el a tervezési folyamatokat: megálmodták innovatív kollekcióikat, és hozzáfogtak portfólióik összeállításához. A második és harmadik nap különösen mozgalmas volt, hiszen a csapatok egyszerre két helyszínen dolgoztak. Miközben egyik csoport a Deák Ferenc Gimnáziumban tevékenykedett, a másik a Petrik Technikum falai között végezte feladatait. A harmadik nap helyet cseréltek, így minden résztvevő megtapasztalhatta mindkét iskola környezetét és együttműködését.

A negyedik nap a Petrik Technikum épületében folytatódott, ahol a diákok újra közösen dolgoztak. A programot csapatépítő játékok, például kötélhúzás és ügyességi pálya színesítette, miközben a tanulók mikrobites kiegészítőket programoztak, termékeiket csomagolták, és véglegesítették a bemutató anyagaikat.

A zárónap pedig a projekt csúcspontját jelentette. Délelőtt termék- és modellfotózás zajlott, a termékeket gondosan elrendezték a standokon, hogy a vendégek ne csak megcsodálhassák, hanem meg is vásárolhassák azokat. Elkészítették a néma aukció licitáló íveit, a támogatói és a tombola jegyeket, valamint befejezték a bemutatóra való felkészülést. Délután a zsűri és a vendégek izgatottan várták a csapatok kollekcióval összekötött bemutatóját, amely során a zsűri kérdéseket is feltehetett a hét eseményeiről. Az esemény díjkiosztóval és néma aukcióval zárult, melynek sikere méltó módon koronázta meg a projektet.

A projekt eredményeként három különleges kollekció született:

·       Egy használt ruhákból készült gyűjtemény a Cseriti támogatásával,

·       Egy újrahasznosított anyagokból összeállított kollekció,

·       Valamint egy saját tervezésű, kiegészítőkkel gazdagított kollekció.

A diákok munkája nemcsak a fenntarthatóság fontosságára hívta fel a figyelmet, hanem azt is bemutatta, hogy a digitális technológiák hogyan tehetik hatékonyabbá és élvezetesebbé az alkotó folyamatokat.

A különdíjak és fődíj nyertesei:

  • Stílusikon különdíj - a legstílusosabnn csapatmunka Greebloom
  • Virtuális varrótű díj - digitális megoldások díja - Levande
  • "Szívvel varrva" különdíj - ahol a leghangsúlyosabb volt a társadalmi felelősségvállalás - Energiabomba Zrt.
  • Szálról - szálra nívódíj - a leglátványosabb csapatfejlődés - Sunglow Fashion
  • A stílus újragombolása fődíj - a pontverseny győztese - PomWhood

A céges portfóliók megtekinthetők Tóth Éva Genially tábláján a céglogóra kattintva.


A Zero Waste Fashion DTH 2025 projekt tökéletes példája annak, hogy a két iskola együttműködése képes nemcsak a fenntarthatóságért tenni, hanem a fiatal generációk kreativitását is új szintre emelni. Ez a kezdeményezés nem csupán egy projekt – ez egy jövőbe vetett remény, ahol a környezetvédelem és a divat kéz a kézben jár.

🎉 Éljen a DTH 2025!

🌱 Alig várjuk, hogy jövőre még többen csatlakozzanak hozzánk, és együtt valósítsunk meg újabb innovatív projekteket!








Fogadjátok szeretettel mozgókép összeállításunkat Iski Barnabás "tollából":



A projektpedagógia, mint a tanulás ökoszisztémája

 Az InnoDigi program szakmai napján lehetőségem nyílt plenáris előadóként megosztani azt a szemléletet és gyakorlatot, amely az elmúlt évekb...