2025. október 29., szerda

STEAM, lányok, rejtett tanterv – egy előadás, ami elgondolkodtat

 Néznivaló szünetre – tanári szerepek a jövő tanulásában

A szünet csendesebb napjai lehetőséget adnak arra, hogy kicsit megálljunk, és új nézőpontokat engedjünk be. Most egy olyan előadást ajánlok, amely nemcsak a STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) területekről szól, hanem arról is, hogyan hatunk mi, tanárok – sokszor észrevétlenül – a diákjaink jövőképére.

Réti Mónika előadása a STREAM IT Inspirációs Hub őszi webinársorozatának 3. epizódjaként hangzott el 2025. okt. 21-én, és a tanárok szerepét vizsgálja az inkluzív STEAM tanulásban. Felveti, hogy milyen akadályokkal szembesülnek a diákok – különösen a lányok – a természettudományos oktatás során, és hogyan működnek a rejtett tantervek, amelyek nem a tananyagban, hanem a gesztusainkban, szóhasználatunkban, visszajelzéseinkben jelennek meg.

Számomra különösen személyes volt ez a téma. Az előadás során többször is magamra ismertem: hogyan viselkedem a fiúkkal és lányokkal, milyen elvárásokat közvetítek tudattalanul, és milyen visszajelzéseket adok. Az egyik hallgatói kérdésre adott válasz különösen megérintett: „Elég egy apró dolog, amire odafigyelünk, és megváltozhat a diák hozzáállása.” Például az, hogy a visszajelzésünk konkrét legyen. Az „ügyes voltál” önmagában nem sokat mond – de ha azt mondjuk: „Nagyon jól felépítetted az érvelésed, és ügyesen kapcsoltad össze a két példát”, az már valódi megerősítés.

Ez az előadás nemcsak a STEAM területek iránt érdeklődőknek szól, hanem mindannyiunknak, akik tanítunk, nevelünk, és hatással vagyunk a következő generációra.

📺 A felvétel a STREAM IT projekt csatornáján érhető el.

📄 A prezentáció szintén megtekinthető - érdemes rászánni az időt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A projektpedagógia, mint a tanulás ökoszisztémája

 Az InnoDigi program szakmai napján lehetőségem nyílt plenáris előadóként megosztani azt a szemléletet és gyakorlatot, amely az elmúlt évekb...