Menü

Oldalaim

2025. november 18., kedd

A projektpedagógia, mint a tanulás ökoszisztémája

 Az InnoDigi program szakmai napján lehetőségem nyílt plenáris előadóként megosztani azt a szemléletet és gyakorlatot, amely az elmúlt években formálta pedagógiai munkámat. Előadásomban nem módszertani recepteket kínáltam, hanem egy olyan tanulási kultúra lenyomatát, amelyben a gyerekek nemcsak tanulnak, hanem alkotnak, kérdeznek, reflektálnak – és közben közösséggé formálódnak.

A projektpedagógia számomra nem különálló módszer, hanem egy élő, organikus tanulási tér, ahol a kérdésekből tanulási világok nőnek ki. Olyan világok, ahol a tanulás nemcsak eredmény, hanem történet – közösen formált, élményszerű és értékalapú.

Az előadás során bemutattam, hogyan válik az értékelés a tanulás természetes részévé, hogyan szövi át a folyamatot a visszajelzés, a közösségi megosztás és az önreflexió. Megosztottam példákat olyan projektekről, amelyek mesekönyvek inspirációjára születtek, és ahol a gyerekek robotokat programoztak, installációkat építettek, vagy épp táncos-drámai feldolgozásokban mesélték újra a történeteket.

A tanulás itt nem tantárgyakra bontott ismeretanyag, hanem egy összefüggő, élő rendszer – ahol a digitális eszközök nem célok, hanem lehetőségek. A Google Tanterem, a Padlet, a Micro:bit vagy a robotika nem önmagukban értékesek, hanem akkor, amikor a gyerekek kezében eszközzé válnak a világ értelmezésére és alakítására.


A plenáris előadást követően egy műhelymunka keretében közösen gondolkodtunk arról, mitől élő és működőképes a projektpedagógia – hogyan lehet valódi élménnyé tenni a gyakorlatban.

A délután egy játékos önreflexiós feladattal indult: megrajzoltuk tanári avatárunkat, felfedtük szuperképességeinket, és megosztottunk egy-egy meglepő tényt magunkról. Ezután elindult a felfedező körút – badge-ekkel, kérdésekkel és kíváncsisággal.

A résztvevők három állomáson forgószínpad-szerűen tapasztalhatták meg a projektpedagógia különböző arcait.

Dzsenga – kérdésre épülő torony: minden kihúzott elem egy gondolatébresztő kérdést rejtett, amelyre válaszolva épült tovább a közös tudás.

Projektlépések – társasjáték: dobások, mezők, kérdések és közös reflexiók vezettek végig egy képzeletbeli projektútvonalon.

QR-kódos mozgásos kihívás – Amőba-taktika: a teremben elrejtett feladványok megoldásával a csapatok mozgásba lendültek, és közösen építették az amőba-táblát.

A három állomás három különböző nézőpontot kínált – de a cél közös volt: élményszerűen gondolkodni a tanulásról, és új inspirációkat vinni haza a saját gyakorlatunkba.



2025. november 14., péntek

A díj, ami mögött ott vagytok Ti is

2025. november 11. – egy nap, amikor megállt az idő. Tíz kiváló pedagógus vehette át az idei Pécsi Eszter-díjat a BME-n, s megtiszteltetés számomra, hogy én is köztük lehettem.

Hálás köszönet illeti Tömpe Lászlót, a Kispeti Deák Gimnázium igazgatóját, aki biztatott a pályázat beadására, és elhitette velem, hogy nyerhetek. Köszönöm szakmai közösségemnek, akik nélkül ez az elismerés nem valósulhatott volna meg – és diákjaimnak, akik mindig vevők az újra, a játékra, a közös felfedezésre.

Velük indulhattam el az eltűnt pí számjegyek nyomában, színpadra vihettem az egy történetét, és fenntartható divatot teremthettünk a DTH-n. Minden projekt egy közös kaland volt – és minden kaland egy újabb bizonyíték arra, hogy a tanítás lehet öröm, kapcsolat és alkotás.

Ez a díj nemcsak elismerés, hanem megerősítés, hogy a pedagógia képes hidakat építeni generációk között, és hogy a tanári munka csendes ereje ott rejlik a jövő formálásában – a kíváncsiságban, az együttműködésben, az alkotásban.

A BME hivatalos beszámolója itt olvasható.

A BME kiadványa is érdekes olvasmány.

Köszönet és hála mindazoknak, akik segítenek ezen az úton – szakmai közösségemnek, diákjaimnak, és persze a családomnak, akik nemcsak tolerálják a munkamániámat, hanem szeretettel támogatják az ötleteim megvalósítását.

Jó érzés tudni, hogy ilyen sokan álltok mellettem – ebben rejlik minden lépés ereje.